Makaton - semne si simboluri usor de inteles

Makaton este un program lingvistic unic, care ofera o abordare structurata, multi-modala, a predarii abilitatilor de comunicare, limbaj si literatura pentru persoanele cu dificultati de comunicare si de invatare. (sursa: www.makaton.org) 

Makaton este un program de comunicare recunoscut international si folosit in peste 40 de tari de catre copii si adulti cu dificultati de comunicare si de invatare, si de fiecare persoana care face parte din viata lor: familia, personalul de ingrijire, prieteni si profesionisti ca educatori, logopezi, asistenti sociali, playwork-eri, profesori universitari, instructori, asistente medicale si psihiatrii. 

Cei ce folosesc Makaton sunt incurajati sa comunice folosind semnele, apoi gradual, in timp ce se face legatura dintre cuvant si semn, semnele sunt inlocuite de vorbire. Semnele sunt preluate si simplificate din Limbajul prin Semne Britanic. 

Simbolurile Makaton vin in sprijinul cuvântului scris, asa cum semnele sprijina vorbirea. Copiii si adultii care nu pot citi, pot accesa povesti, instructiuni pentru diverse sarcini, programe de activitati, orare, liste de cumparaturi, scrisori si mesaje, toate scrise cu simboluri. Simbolurile sunt imagini simple, alb-negru, usor de inteles. 

Sistemul de semne manuale MAKATON (Walker, 1978) deriva din Limbajul de Semne Britanice pentru Surzi si s-a adresat, mai intai, copiilor cu handicap asociat - mintal si hipoacuzic. Date fiind rezultatele pozitive, si-a largit aplicabilitatea si la subiectii cu retard mintal cu auz normal. Astazi este raspandit nu numai in Marea Britanie, alte tari de limba engleza, ca Australia, Noua Zeelanda, Africa de Sud, dar si in Europa de Vest. Sistemul Makaton, care cuprinde 200 de semne cu echivalente semantice in fondul lexical de baza, este structurat in 8 stadii de complexitate crescanda, ce urmaresc pattern-ul dezvoltarii normale a limbajului in ontogeneza. Primele etape includ semne esentiale, astfel incat un individ care, din cauza deficitului neuropsihic nu poate avansa, sa dispuna de un mijloc de comunicare, desi limitat, totusi functional. Un al 9-lea stadiu prezinta un vocabular aditional, ce poate fi introdus in oricare din cele 8 etape anterioare, dupa necesitati. Pentru exemplificare, o sa dam cateva semnificatii ale semnelor din fiecare categorie. Faza intai cuprinde persoanele din apropierea copilului ("mama, tata, frati, surori"), nevoi elementare ("a manca, a bea") si obiecte de folosinta comuna ("masa, scaun, autobuz"). Nivelul al doilea diferentiaza adultii si copiii pe sexe ("barbat/ femeie, baiat/fata"), adauga alimente de baza ("paine, unt, lapte, ceai etc.") ...vezi  www.makaton.org.

,"Limbajul gestual este liantul care sustine si mentine abordarea multisenzoriala. Acesta ofera cadrul pe care alte sisteme pot fi construite. Limbajul de semne produce un in-put si output multimodal care include senzori auditivi, vizuali si kinestezici, in crearea unui mediu cat mai bogat pentru invatarea comunicarii" (Burkhart, 1993, pg. 25). Nu sunt cerute conditii prealabile pentru a fi introdus, decat o capacitate de imitatie motor-gestuala si o abilitate manuala, care se mai pot dezvolta prin exercitii. Nivelul varstei mintale necesare acestui limbaj poate cobori pana la 10 luni-1 an (de Villiers & de Villiers, 1978). 
 domestice ("caine, pisica").