Picture Exchange Communication System (PECS)

PECS (Picture Exchange Communication System) – comunicarea cu ajutorul imaginilor

Este un sistem de comunicare pe baza de imagini dezvoltat de A. Bondy si L. Frost special pentru copiii care nu au dobandit sistemul verbal de comunicare.

 Un copil care nu vorbeste la varsta de 4, 5 ani are nevoi complexe de comunicare care nu mai pot fi intuite de parinti. Neputand vorbi, copiii au nevoie sa fie ajutati sa comunice iar acest sistem vine in ajutorul comunicarii si limbajului punand la dispozitia copilului imagini care contin lucrurile de care copilulu ar putea avea nevoie: apa, mancare, dulciuri, jucarii, toaleta, “vreau pauza”, “mi-e somn”, “vreau la plimbare”, “ma doare ceva”.

 Copilul este invatat ce semnifica fiecare imagine si cum sa o foloseasca pentru a primi ceea ce doreste, imaginile devenind astfel “cuvintele” copilului.

Fazele PECS:

  1. Etapa I. schimbul de imagini – in care copilul invata cum sa faca schimbul si sa “ceara” cu ajutorul unei imagini.
  2. Etapa II. dezvoltarea spontaneitatii – in care se mareste distanta dintre copil si partenerul lui de comunicare.
  3. Etapa III. discriminarea imaginilor
  4. Etapa IV. structura propozitiilor – cand copilul cere folosind o propozitie “Vreau x”.
  5. Etapa V. raspunde la intrebarea “Ce doresti?”
  6. Etapa IV. dezvoltarea limbajului “Eu aud…”Eu vad…”, “Am ceva”, folosirea atributelor, etc.

 Deci, PECS este o metoda care faciliteaza si/sau mijloceste comunicarea copilului cu autism. Are la baza comunicarea prin intermediul obiectelor, fotografiilor sau pictogramelor (in functie de nivelul de dezvoltare a copilului). Copilul trebuie sa aiba un set de obiecte, fotografii/ pictograme care simbolizeaza obiectul sau actiunea dorita. Cand doreste ceva, el va arata obiectul/ pictograma/ fotografia adultului (parinte sau terapeut).
Pentru a putea fi introdus acest sistem, copilul trebuie sa aiba capacitatea de a initia o situatie de comunicare si sa aiba capacitatea de reprezentare a obiectului, in sensul de a-l recunoaste in fotografie sau pictograma. Trebuie sa se lucreze pentru dezvoltarea limbajului receptiv (intelegerea limbajului), in activitati in care copilul trebuie sa faca anumite lucruri, sa arate, sa dea, sa aduca etc.

Aceasta metoda dezvolta comunicarea si creste sansele aparitiei limbajului expresiv.