RDI - Relationship Development Intervention
Initiatorul programului RDI (Relationship Development Intervention) este Dr. Steven Gutstein. Aceasta metoda se bazeaza pe ultimele cercetari in domeniul autismului, psihologiei dezvoltarii si neuropsihologiei.
Abordarea este una centrata pe parinte si urmareste cresterea calitatii vietii persoanelor cu autism.
RDI trece dincolo de a invata copilul cu tulburare pervaziva de dezvoltare/ autism anumite abilitati sociale individuale, si construieste sistematic pornind de la motivatia si abilitatile acestuia de a interactiona cu succes intr-un mediu dinamic. Filosofia principala a acestui program este aceea ca persoanele cu tulburari de spectru autist pot participa in relatii emotionale autentice, daca sunt expuse treptat la acestea si intr-un mod sistematic.
RDI ofera o modalitate de invatare a relatiilor de prietenie, a empatiei si de a impartasi cu ceilalti propriile sentimente, dorinte, nevoi.
Programul RDI urmareste in primul rand remedierea urmatoarelor deficite din autism:
- Gandirea creativa si flexibila si rezolvarea de probleme
- Impartasirea experientelor proprii
- Memoria episodica
- Constiinta de sine
Floortime - DIR/Greenspan (Developmental Individual-Difference, Relationship-Based Model)
Stanley Greenspan a pus bazele unei interventii timpurii pentru copiii cu tulburari developmentale, numita DIR (Developmental Individual-Difference, Relationship-Based Model) sau, pe scurt, “Floortime”(Greenspan,1998).
Floortime este o tehnica bazata pe joc ce-si propune dezvoltarea de relatii sociale si abilitati de comunicare (deficitare in tulburarile de spectru autist), pe interesele particulare ale copilului. Acest model include experiente interactive, conduse de copil, intr-un spatiu cu stimuli putini, intre doua si cinci ore pe zi. Greenspan sustine ca jocul interactiv, in care adultul urmeaza initiativa copilului, va incuraja copilul "sa-si doreasca" sa relationeze cu lumea exterioara. Interventia sa vizeaza transformarea fixatiilor copilului in "motive" de interactiune. Odata ce aceasta apare, el va putea imita gesturi, sunete si actiuni.
Acest model presupune, mai degraba, o directionare din partea copilului decat niste metode de invatare standard.
Pogramul Son-Rise
Inca din 1983, Autism Treatment Center of America ofera programe tip "training" adresate specialistilor care lucreaza cu copii cu TSA, dar si parintilor acestora. Programul Son-Rise ofera strategii si principii menite sa implementeze si sa mentina un sistem de stimulare centrat pe copil, cu interventie individuala 1-1, la domiciliul copilului.
Principii si tehnici in SON –RISE
- Alaturarea adultului in activitatile ritualice si repetitive ale copilului.
- Utilizarea propriei motivatii a copilului.
- Invatarea prin joc interactiv.
- Folosirea energiei si entuziasmului.
- Adoptarea unei atitudini pozitive, optimiste fara prejudecati.
- Plasarea parintilor ca principala resursa in terapie.
- Crearea unui mediu de joaca securizant optim dezvoltarii si invatarii. Rezultatele acestui program se vad in urmatoarele arii: interactiune sociala, comunicare, nivel cognitiv, autonomie personala.
More Than Words
More Than Words este un program al centrului Hanen din Toronto, Canada. Acest program pune accentul pe activitatile zilnice, considerandu-le contexte propice pentru invatarea comunicarii. In plus, programul incorporeaza cele mai bune procedee terapeutice folosite la momentul actual, subliniind importanta laturii emotionale, predictibilitatea, structura si folosirea indicatorilor vizuali pentru a imbunatati procesul de invatare la copiii cu TSA.
Programul este organizat in jurul a patru mari obiective:
- Imbunatatirea interactiunii sociale
- Tipuri de comunicare adecvate nivelului copilului
- Deprinderi mai bune in comunicarea cu scopuri sociale
- O imbunatatire a intelegerii limbajului
Metoda Mifne – Israel
Metoda Mifne s-a dezvoltat ca un program terapeutic intensiv si de scurta durata, avand ca tinta interventia timpurie (sub 5 ani varsta copilului) in tulburarile de spectru autist.
Abordarea terapeutica se bazeaza pe teoria atsamentului, programul secvential avand 3 faze:
1. Terapie intensiva de sistem pentru familia nucleu (pe perioada de 3 saptamani in care familia sta in centru)
2. Terapia de intretinere (la domiciliul familiei-un terapeut Mifne urmareste periodic continuarea programelor)
3. Integrarea copilului in sistemul educational
Principiul abordarii terapeutice Mifne se bazeaza pe munca impreuna, pe doua cai paralele: copilul si familia. Metoda foloseste o varietate de tehnici precum: intalnirile clinice, sedintele individuale, sedintele de famile, intalnirea cu alte familii, includerea fratilor copilului cu TSA in programul terapeutic, terapia prin roluri reciproce, stimulare senzoriala si contactul fizic.