Caracteristicile copilului cu autism
Copilul cu autism poate avea urmatoarele caracteristici:
- nu raspunde la nume sau la solicitarile adultului (decat cand “vrea”) si pare ca nu aude sau nu intelege ceea ce i se cere;
- nu se uita unde i se arata si nu se uita la adult daca vrea ceva de la el,
- desi poate tolera alti copii in jurul sau, si chiar poate fi bucuros de prezenta lor, nu interactioneaza efectiv cu copiii;
- protesteaza in momentul in care i se cere ceva si se insista pentru primirea unui raspuns;
- jocul ii este marcat de un caracter stereotip (foloseste obiectele sau jucariile mereu in acelasi fel, de exemplu: le inchide/deschide, bate cu obiectele in anumite locuri, le invarte etc ), ori nu este atras de jucarii ci mai degraba de sticle goale, sfori, pungi etc.;
- nu foloseste obiectele in scopul lor uzual (le linge, le scutura, plimba sticle pe care le umple si le goleste etc);
- prezinta tulburari senzoriale manifestate uneori prin nevoia de a atinge orice, de a linge, de a pipai, iar alte ori prin refuzul de a intra in contact cu anumite texturi, de a gusta anumite alimente etc;
- poate avea comportamente stereotipe: insira si aliniaza obiecte, se invarte ori flutura mainile sau obiecte mici etc..
- poate prezenta probleme de alimentatie, si probleme ale somnului;
- nu doreste sau nu poate sa foloseasca cuvinte cu sens de comunicare;
- merge pe varfuri, ori are miscari bizare are mainilor si ale corpului;
- ecolalizeaza (repeta la nesfarsit sunete, cuvinte, reclame tv etc).
Copilul cu autism introdus intr-un program de terapie intensiv inaintea varstei de 3 ani are sanse foarte mari sa recupereze intarzierile in dezvoltare si sa isi formeze abilitati si comportamente adecvate social. Terapia care si-a dovedit eficacitatea in recuperarea copiilor cu autism este terapia comportamentala aplicata, ABA.
Cercetarile au aratat ca pana la 49% dintre copiii inclusi in programe de interventie timpurii si intensive (intre 15 si 40 de ore saptamanal) ajung sa fie independenti si sa faca progrese remarcabile.